2022.12.14.
Újlipótvárosban az egyik legnagyobb probléma a gyalogosok számára, hogy a gyalogosfelületek, járdák használható szélessége nem elegendő, amelyet az Újlipótvárosi Mobilitási Terv is rögzít.
A 2019-ben társaságunk által elkészíttetett a „XIII. Biztonságos és kényelmes gyalogosfelületek kialakításának vizsgálata Újlipótvárosban” című tanulmányterv célja az volt, hogy feltárja erre a problémára adható válaszokat és megoldást nyújtson a gyalogosfelületek biztonságos és kényelmes kialakítására. Az érvényes útügyi szabványok alapján a gyalogosfelületek minimális hasznos szélessége 1,5 méter. A tanulmány során felülvizsgált újlipótvárosi utcák közül 41 olyan szakaszt azonosítottak, ahol ez a hasznos szélesség nincs meg, elsősorban a járdán kijelölt parkolósávok miatt.
Fontos kiemelni, hogy a tanulmányterv nem megvalósítandó feladattervet jelölt ki, csupán javaslatokat fogalmazott meg a gyalogos közlekedés kényelmének növelése érdekében.
Önkormányzatunk gondolkodásában már ezt megelőzően is jelen volt az élhető utcák megteremtésének szándéka. Jó példa erre a korábban autóforgalommal terhelt Hollán Ernő utca sétálószakasza, a Ditrói Mór utca, vagy a Ruttkai Éva park esete, valamint a Pozsonyi út átalakítása, humanizálása is.
A probléma komolyságát érzékelve a tanulmányterv elkészülte óta eltelt 2,5 évben az azonosított problémás helyszínek közül – a lakossági igényeket is figyelembe véve – hat útszakaszon már felszabadítottuk a járdákat, biztonságos és kényelmes gyalogosfelületek alakítottunk ki. További három helyszínen rendelkezésre állnak a kiviteli tervek a megvalósításra, míg két útszakaszon jelenleg tervezzük a szükséges beruházás megvalósítását az alábbi táblázat szerint. Ezzel a feltárt problémás útszakaszok 27 %-án már megvalósítottuk, vagy megterveztük a biztonságos és kényelmes gyalogosfelületek kialakítását.
Utca | Szakaszhatár | Megvalósítás | Megvalósult parkolóhely | Parkolóhelyek számának csökkenése | Megjegyzés |
Katona József utca | Pozsonyi út – Hollán Ernő utca | 2021 | 27 | 11 | 5 fa ültetése, 65 m2 zöldterület kialakítása |
Katona József utca | Hollán Ernő utca – Tátra utca | 2021 | 14 | 3 | 4 fa ültetése, 61 m2 zöldterület kialakítása |
Katona József utca | Tátra utca – Pannónia utca | 2022 | 19 | 11 | 3 fa ültetése, 170 m2 zöldterület kialakítása |
Katona József utca | Pannónia utca – Hegedűs Gyula utca | 2022 | 23 | 11 | 2 fa ültetése, 54 m2 zöldterület kialakítása |
Radnóti Miklós utca | Hegedűs Gyula utca – Visegrádi utca | 2021 | 36 | 6 | A parkolást levettük a járdáról. |
Radnóti Miklós utca | Visegrádi utca – Kresz Géza utca | 2022 | 36 | 1 | A parkolást levettük a járdáról. Az iskola előtt kialakítottunk egy fogadóteret, ahol a szülők várakozni tudnak a gyermekekre. |
Tátra utca | Csanády utca – Victor Hugo utca | 2023 | 35 | 5 | 2 fa ültetése, 70 m2 új zöldterület kialakítása |
Katona József utca | Hegedűs Gyula utca – Visegrádi utca | 2023 | 26 | 13 | 4 fa ültetése, 60 m2 új zöldterület és egy mmp kialakítása |
Raul Wallenberg utca | Tátra utca – Pannónia utca | tervek elkészültek | 23 | 4 | 1 mmp kialakítása |
Radnóti Miklós utca | Tátra utca – Pannónia utca | tervezés alatt | |||
Radnóti Miklós utca | Pannónia utca – Hegedűs Gyula utca | tervezés alatt |
Az elkészült fejlesztések során elsősorban a parkolási mód megváltoztatásával tudtuk felszabadítani a gyalogosközlekedés részére kijelölt járdákat. Eredmény, hogy azok szélességét is tudtuk helyenként növelni akár 2-3 méterre. Egyes helyszíneken a járdákon fizikai akadályokat is telepítettünk.
A felújítások során nemcsak a járda felületek növelésére, hanem a szakaszok humanizálására, lehetőség szerinti fásítására, zöldítésére is törekszünk. A kerékpáros és egyéb mikromobilitási eszközök közlekedését is figyelembe vesszük, ennek megfelelően komplex módon fejlesztjük az infrastruktúrát.