Ügyfélablak

Újlipótvárosi Mobilitási Terv 2.0

Az Újlipótvárosi Mobilitási Terv 2.0 megalkotásával a 2025. és 2029. közötti időszak fejlesztési irányait határoztuk meg. A stratégia a fejlesztések jövőjét meghatározó elképzelések mellett konkrét feladatokat is tartalmaz. A mobilitási tervben hat akcióterületet jelöltünk ki, melyek vezérfonalként határozzák meg a következő időszakot. Mindeközben változatlan, hogy az akadálymentes, biztonságos közlekedés megvalósítása alapvető célunk. A stratégiát az Újlipótváros közlekedési célú beruházásai során alapdokumentumként kezeljük, a megvalósítást tervezetten és ütemezetten fogjuk végezni.

Járdafelújítások

A 2018-2024. közötti időszakban 19 szakaszon végeztünk járdafelújítást, melyek során a régi, rossz állapotú aszfalt burkolatú járdákat térkő burkolattal láttuk el. A járdafelújítások során minden esetben elvégeztük a csomópontok akadálymentesítését is.

 

Az Újlipótvárosi Mobilitási Terv 2.0 időszakában ezt az irányt folytatni tervezzük, a cél a jó állapotú, akadálymentes gyalogosközlekedés számára kényelmesen és biztonságosan igénybe vehető járdafelületek kialakítása és fenntartása. A 2025. évben Újlipótváros területén 6 járdaszakasz felújítását tervezzük.

 

Szempont, hogy elsődlegesen az aszfaltfelületű járdák átépítése valósulhasson meg.

Gyalogátkelők

A 2024-ig tartó időszakban az Újlipótvárosi Mobilitási Terv keretében hét év alatt összesen 11 csomópontban építettünk ki gyalogátkelőhelyeket. A beruházásnak minden esetben része volt a szükséges közvilágítási fejlesztés is.

 

A továbbiak tervezésekor minden esetben előnyt élvez a nagyobb gyalogosközlekedéssel terhelt csomópontok védelme és a biztonságos közlekedés megteremtése. Emellett szempont az akadálymentesítés megoldása is.

 

A 2025. évben Újlipótváros területén két helyszínen tervezzük gyalogátkelőhely létesítését.

Burkolati jelek megújítása

A burkolati jelek megfelelő állapota jelentős mértékben hozzájárul a biztonságos közlekedéshez, akár gyalogátkelőhelyek felfestéséről, egyéb közlekedési jelekről, vagy a parkolósávok határait jelző jelekről van szó. A burkolati jelek felújítása tervezett és önként vállalt feladatunk, melyet több évre bontottan, ütemezetten valósítunk meg.

 

A programot a stratégia második ciklusában is folytatjuk. A 2025. évben Újlipótváros területén 7 gyalogátkelőhely felfestését és 39 útszakasz burkolati jeleinek megújítását tervezzük elvégezni.

 

Forgalomcsillapítás

Az Újlipótvárosi Mobilitási Terv első ciklusában a teljes városrészben bevezettük a maximális 30 km/h-s sebességkorlátozást, mely alól a Kárpát utca Dráva utca és Thurzó utca közötti szakasza a kivétel, ahol a megengedett maximális sebesség 50 km/h. A sebességkorlátozás magyarázata, hogy a forgalomcsillapítás egyértelműen csökkenti a városrészben közlekedő gépjárművek számát és sebességét.

 

Ezt szolgálja például a teljes csomóponti kiemelés. Ilyen megoldást választottunk a Radnóti Miklós utca – Pannónia utca és a Radnóti Miklós utca – Hegedűs Gyula utca csomópontban. Újításként forgalomcsillapító párnákat helyeztünk ki a Gogol utca – Pannónia utca és a Gogol utca – Hegedűs Gyula utcai csomópontjában, ahol a kereszteződések előtt ez nagyban hozzájárul a sebesség csökkentéséhez.

Járdafelszabadítás

Az Újlipótvárosi Mobilitási Terv első ciklusában az Újlipótvárosban 9 útszakaszon valósítottuk meg a parkolás átalakítását, és szabadítottuk fel a járdákat a gyalogosközlekedés részére. Egyebek között a Radnóti Miklós utca és a Katona József utca több szakaszán került sor erre. A 2025-2029. közötti időszakban az AngyalZöld 4.0 közterületi stratégiában további 15 útszakasz felülvizsgálata és átalakítása, felújítása szerepel az Újlipótvárosi Mobilitási Terv szándékával és annak megújításakor tett célkitűzésekkel összhangban.

 

Az Újlipótvárosi Mobilitási Terv egyik legfontosabb célkitűzése a járdák felszabadítása, ezzel a gyalogosközlekedés kényelmének és biztonságának növelésében újabb lépést tehetünk előre.

Kerékpáros közlekedés segítése

Kerékpáros és alternatív mikromobilitási közlekedési eszközök infrastruktúrájának fejlesztése keretében Újlipótvárosban majdnem 200 kerékpártámaszt helyeztünk ki. Emellett több mint 100 mikromobilitási pontot jelöltünk ki, továbbá 12 egyirányú útszakaszon vezettünk be kétirányú kerékpárforgalmat a városrészben. A kerékpárosok között népszerű újításként 3 helyszínen közterületi kerékpárpumpát, 2 helyszínen kerékpáros szervizpontot, egy helyszínen  pedig fedett kerékpártárolót helyeztünk ki.

 

Az új ciklusban a kerékpáros és a rolleres közlekedés segítése is lendületesen folytatódik: a 2025. évben új helyszínek egyebek között a Pozsonyi út 1. szám előtt, az Újpesti rakpart 3. és 5. számok előtt, de ezen kívül keressük a további lehetőségeket is új mikromobilitási pontok kialakítására.

1

Akcióterületek az Újlipótvárosi Mobilitási Terv 2.0-ban

 

  1. akcióterület – A közlekedésbiztonság növelése, új gyalogátkelőhelyek kijelölése, az akadálymentesség folyamatos biztosítása
  2. akcióterület – Járdafelszabadítási akciók, melynek során a gépjárművek parkolását a járdákról az útpályára kell áthelyezni
  3. akcióterület – Forgalomcsillapítás fizikai eszközök és egyéb forgalomtechnikai eszközök alkalmazásával
  4. akcióterület – Lakossági várakozási hozzájárulások rendszerének felülvizsgálata, a kiadási feltételek módosítása
  5. akcióterület – Kerékpáros és alternatív mikromobilitási közlekedési eszközök infrastruktúrájának fejlesztése
  6. akcióterület – Az utcák humanizálása és zöldítése

2

Forgalomszámlálással alapoztuk meg a stratégiát

A 2025. és 2029. közötti időszak konkrét feladatainak megalapozása érdekében a stratégia megújítását megelőzően forgalomszámlálást végeztünk. Ennek fontos célja az előző mérés óta eltelt csaknem egy évtizedben végzett beavatkozások, szabályozások eredményének vizsgálata.

 

Ez segítette munkánkat abban, hogy megállapíthassuk, milyen változásokra, milyen jelenségekre kell megoldást találnunk, mi az, ami változott a korábbiak óta, hol szükségesek beavatkozási pontok.

 

Alapelvünk volt, hogy a kiindulási pontot minél jobban megismerjük, ezzel is segítve, hogy megfelelő megoldásokat találjunk, a megfelelő irányt tudjuk kijelölni.

 

A teljes forgalom csökkent Újlipótváros érintett területén a forgalomszámlálás adatai szerint. Figyelemreméltó, hogy az átmenő forgalom is kisebb lett, ebben 8 százalékos mérséklődést mutattak a mérések, azaz megállapítható, hogy az átmenő forgalom visszaesése nagyobb, mint a forgalom mérséklődése.

3

A stratégia előzménye

Az Újlipótvárosi Mobilitási Tervet 2018-ban alkotta meg a XIII. Kerületi Önkormányzat. A cél a kezdetek kezdete óta az, hogy korszerű, emberbarát közlekedési rendszer jöjjön létre és működjön az Újlipótváros területén, ezzel együtt a közterületek magas esztétikai minőségét elősegítsük. Az általános célok mellett konkrét akcióterületeket is kijelöltünk, az ezekre meghatározott feladatok és célkitűzések a 2018-2024. közötti időszakban történt megvalósulását is összegeztük az új stratégia megalkotásakor.

 

Az Újlipótvárosi Mobilitási Terv megvalósításáról átfogóan és elemeit tekintve is gondoskodtunk a megvalósítási időszakban, melynek eredményeként a megtett intézkedéseket áttekintettük és értékeltük, ez segítette munkánkat a továbbiak tervezésekor. Az Újpótvárosi Mobilitási Terv 2.0-t azzal a céllal született, hogy a következő időszak feladatait az előzményekre alapozottan kijelölje, az irányokat aktualizálja, a megtett intézkedések figyelembe vételével a továbbiakat ütemezze. A stratégia 2.0 változata a 2025-2029. közötti időszakra határozza meg az átfogó célokat és a konkrét intézkedéseket.

4

Prioritások

Önkormányzatunk célja az élhető kerület, a lakosok számára élhető környezet megteremtése és fenntartása. A program a gépkocsitárolás elsőbbsége helyett a többféle mobilitási mód kiegyensúlyozott alkalmazását támogatja, harmóniában az ökováros környezetbarát megoldásaival, még több teret adva a zöldfelületeknek és közösségi tereknek is.

 

Mindezen intézkedések alkalmazása során szándékaink szerint élni fogunk az okosváros technológia adta lehetőségekkel.

 

Kiemelt célunk továbbra is a gyalogosközlekedés, a kerékpáros és mikromobilitási eszközök közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése. Emellett fontos szempont a zöldfelületek növelése, a környezetterhelés mérséklése, továbbá a parkolási problémák kezelése.

 

A stratégiát a letölthető dokumentumok között megtalálják.

Újlipótvárosi Mobilitási Terv 2.0

Letöltés

Kerékpáros koncepció 2.0 2022-2027.

Letöltés

Ez is érdekelheti

Beruházás, fejlesztés
Közterületek, parkolás

Ilyen lesz a Cserhalom utca

Nézze meg Ön is látványterveinken, mi várható a beruházást követően.

2025.05.27.

Közterületek, parkolás
Pályázati hírek

Még pár napig adható be pályázat a kertes házakban élők számára kiírt LZVP-re

Május 30-ig várjuk a pályázatokat a 2025. évben először kiírt pályázatra, a kertes házakban élők számára elérhető Lakossági Zöldterület-védnökségi Pályázatra.

2025.05.26.

AngyalZÖLD 4.0
Beruházás, fejlesztés
Közterületek, parkolás

Halad a Dévényi utcai játszótér beruházása - képes beszámoló

A fejlesztésnek köszönhetően új és komplex játszótérrel gyarapodik Angyalföld és vele a kerület egésze.

2025.05.20.

Közterületek, parkolás
Pályázati hírek

Idén már a kertes házak is pályázhatnak előkertjeik szépítésére

A Lakossági Zöldterület-védnökségi Pályázat kertes házakban élők számára elérhető támogatására 2025. május 30-ig lehet pályázni.

2025.05.15.

További híreink