Ügyfélablak

November 16-tól igényelhetik a 2024. évi parkolási engedélyeket

Közterületek, parkolás

November 16-tól igényelhetők a 2024. évi várakozási hozzájárulások. Digitális matricára váltunk – nem lesz többé szélvédőre kiragasztandó matrica. Az éves parkolási engedélyt a rendszám igazolja.

Az éves parkolási engedélyét mostantól még inkább érdemes online kiváltania. A digitális matrica ügyintézése gyorsabb és egyszerűbb, akár néhány percen belül megkaphatja az igénylő e-mailben a várakozási engedélyt, ha jogosult és helyesen töltötte ki az adatokat.

A digitális matricának köszönhetően erre akkor van lehetőség, ha az ügyfél az online igénylés során az adott lakcímen első és saját üzemben tartású járműre kérte a várakozási hozzájárulást, és az adatokat hiánytalanul és adathelyesen adta meg. A várakozási jogosultságot rendszám alapján ellenőrizzük. A rendszer a Belügyminisztérium központi lakcím- és járműnyilvántartásának adataival egyezteti a kért és kapott információkat.

Ügyfélablakban indítható:

A digitális matrica igényléséhez szükséges kérelem egy egyszerű regisztrációt követően az Ügyfélablakban indítható bankkártyás befizetés után. Az űrlapon lehetőség van megjelölni, hogy az adott engedély a lakcímen az első vagy a második lesz. Utóbbi esetben a fizetendő várakozási díjat is felszámítja és jelöli az űrlap. Az online ügyintézés így ügyfeleink számára még gyorsabbá válik. Nem kell várni a postást, nem kell sorban állni a postai küldeményért, hogy kézhez kapja az igénylő a parkolási matricát.

A lakcímen második engedély, illetve munkáltatótól kapott gépjármű használata esetén ügyintézői ellenőrzést követően adjuk ki a hozzájárulást. Adateltérés esetén, ha az ügyfél valamelyik adatát nem pontosan adta meg, akkor ügyintézőnk megvizsgálja a benyújtott kérelmet. Amennyiben a jogosultság feltételei fennállnak, az engedélyt szintén elektronikus úton – digitális matricaként – megküldjük.

Elektronikus igénylés esetén az Ügyfélablakban az űrlap kitöltésén kívül szkennelt formában szükséges csatolni az érvényes forgalmi engedélyt, a lakcímet igazoló hatósági igazolványt (lakcímkártya). Honlapunkon kizárólag bankkártyás fizetésre van lehetőség mind a költségtérítés, mind a második engedély várakozási díja tekintetében.

Digitális matricára váltunk, melyet nem kell többé kiragasztani. Online igénylés esetén e-mail-címre megküldjük a digitális matricát.

A digitális matrica igénylésére és kiváltására a személyes ügyfélszolgálatokon is lehetősége van minden kerületi lakosnak. A Lehel Csarnokban és a Béke utca 65-ben működő Központi Ügyfélszolgálati Irodáinkban várják Önöket munkatársaink.

Fontos tudnivalók

a.) Kérjük, hogy az online igényléshez kapcsolódó 1.000 Ft-os befizetést ne utalják előre, az űrlapon csak bankkártyás befizetésre van lehetőség. Bizonylat csatolása nem lehetséges.

b.) Az elektronikusan igényelt engedélyének elbírálásáról e-mailben értesítjük ügyfeleinket a tájékoztató dokumentum és a számla csatolásával.

c.) Kérjük, hogy az elektronikus igénylést a „Parkolás / Lakossági várakozási engedély igénylése” opcióknál és ne a „Lehel Csarnok parkolás / Havidíjas parkolóbérlet a Lehel Csarnokban magánszemélyek részére” soron indítsák!

Személyes ügyintézésére Központi Ügyfélszolgálati Irodáink állnak rendelkezésre ügyfeleink számára.

  • Lehel Csarnok (galéria, Bulcsú utca felől):
    Ügyfélfogadási rend:
    Hétfő: 09:00 – 17:00
    Kedd: 09:00 – 17:00
    Szerda: 09:00 – 18:00
    Csütörtök: 09:00 – 17:00
    Péntek: 09:00 – 16:00
  • Béke utca 65.:
    Ügyfélfogadási rend:
    Hétfő: 08:00 – 18:00
    Kedd: 08:00 – 16:30
    Szerda: 08:00 – 16:30
    Csütörtök: 08:00 – 16:30
    Péntek: 08:00 – 11:30

Személyes ügyintézéskor kérjük, hogy hozza magával:

  • az érvényes forgalmi engedélyt,
  • a lakcímet igazoló hatósági igazolványt.

 

Az eljárási díj befizetésére ügyfélszolgálatainkon is lehetőség van készpénzzel és bankkártyával egyaránt.

Meghatalmazott eljárása esetén a képviseleti jog igazolására teljes bizonyító erejű magánokirat elfogadására van jogszabályi lehetőségünk.

Lakossági várakozási engedélyt igényelhet az a magánszemély is, aki a gépkocsit kizárólagos használatra kapta munkáltatójától, és nem váltotta ki saját jogon járó lakossági várakozási engedélyét. Ebben az esetben is feltétel, hogy a magánszemély bejelentett, állandó lakcíme a XIII. kerületi várakozási övezetben legyen. Feltétel továbbá, hogy a szóban forgó gépjármű üzembentartója igazolhatóan az igénylő munkáltatója vagy egyéni vállalkozó esetében önmaga legyen, vagy azt munkáltatója lízingelje / 1 évnél hosszabb tartósbérleti szerződéssel üzemeltesse, továbbá ne legyen az üzembentartónak társaságunknál nyilvántartott parkolási- és pótdíjtartozása. Az igényléshez mellékletként csatolandó a kizárólagos használatról szóló igazolás és 1 évnél nem régebbi cégkivonat és az aláírási címpéldány másolata. Lízing és tartósbérlet esetén szükséges a honlapunkról letölthető nyomtatványon a szerződés igazolása.

Zónák:

A kiadott éves lakossági várakozási engedélyek a lakosoknak az állandó lakóhely szerinti zónában biztosítanak díjmentes parkolási lehetőséget. A XIII. kerületben két várakozási övezet került kialakításra, amelyeket a Róbert Károly körút – Árpád híd vonala választ el:

  1. zóna:

Szent István körút páros oldala – Jászai Mari tér – Carl Lutz rakpart – Népfürdő utca – Róbert Károly körút páratlan oldala – Vágány utca – Dózsa György út – Szabolcs utca – Bulcsú utca páratlan oldala – Lehel utca páros oldala – Lehel tér – Váci út által határolt terület, valamint a Szabolcs közben

  1. zóna:

Róbert Károly körút páros oldala – Duna folyam pesti ága – Újpesti vasúti összekötő híd – Balzsam utca – Kámfor utca – Tatai utca páros oldala – Szegedi út páratlan oldala – Dévényi utca páros oldala által határolt terület

A jelenleg üzemeltetésbe vont parkolási zónák nagyítható térképei ide kattintva érhetőek el.

A lakossági engedélyek a Nyugati téren, a Lehel téren, a Szent István körúton, a Dózsa György úton és a Váci úton (a Nyugati tér és a Gogol utca, valamint a Szekszárdi utca – Balzsam utca közötti szakaszokon) nem érvényesek.

 

Információk a lakossági várakozási engedélyről

1. A 2024-es tárgyévi engedélyek 2024.01.01-től lépnek érvénybe. Amennyiben Önnek a 2023. év hátralévő részére szükséges a várakozási jogosultság (például új beköltözőként, kerületen belüli költözés és lakcímváltozás esetén vagy új autó vásárlása miatt stb), kérjük, az igényléskor a 2023. tárgyévet jelölje be az űrlapon. Ebben az esetben 2024-re új igénylést kell majd leadnia, miután a 2023-as engedélyét érvényesen visszaigazoltuk.

2. Lakosonként egy és lakásonként maximum két személygépkocsira váltható ki az engedély.

A Fővárosi Önkormányzat parkolási rendeletében foglaltakhoz képest a XIII. Kerületi Önkormányzat döntése értelmében a lakásonkénti második parkolási engedély a maximum összeghez viszonyítva 20%-os díjkedvezményű, annak összege az egy órai várakozási díj 250-szeresének 80%-a.

A lakásonkénti 2. autóra vonatkozó éves várakozási díj képlete:

  • állandó lakóhely szerinti parkolási óradíj * 250 (éves munkanapok száma) * 0,8 (20%-os XIII. kerületi kedvezmény).

 

Amennyiben azon második gépjármű, amely rendelkezik az adott évre kiváltott engedéllyel, de időközben eladásra kerül, vagy a lakos elköltözik a XIII. kerületből, úgy ennek bejelentése és az igazoló dokumentum bemutatása esetén az engedély hátralévő havi időarányos várakozási díja visszajár az ügyfélnek.

3. A benyújtott kérelem (igénylés) elutasítása, visszavonása esetén a befizetett költségtérítés (1000 / 2000 Ft) nem jár vissza.

4. A 2023. évtől a saját üzemben tartású külföldi rendszámú gépjárművekre nem váltható ki parkolási engedély Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzatának 19/2010 (VI.28.) rendelete 2/C.§-a alapján.

5. A 2023. évtől a gazdálkodói kedvezmény eddigi 50% díjkedvezménye és az ehhez kapcsolódó parkolókártya kiváltás lehetősége is megszűnt, jegykiadó automatáink parkolókártyákat már nem kezelnek.

 

Videón itt tekintheti meg a digitális matrica előnyeit.